Conduite
nepotrivite pentru comunicarea eficienta:
• Tendinta de a judeca, de a aproba
sau de a nu fi de acord cu parerile interlocutorului. Convingerea unor
persoane ca cei din jurul lor nu isi vor imbunatati comportamentul
decat daca sunt criticati este o bariera in calea unei
comunicari eficiente. Comunicarea poate fi stanjenita de folosirea
etichetelor de genul: 'Esti un naiv ca ai facut. '.
Aceste etichetari transforma tonul conversatiei intr-unui
negativ, consecinta fiind blocarea comunicarii;
• Critica (evaluarea negativa a
celeilalte persoane, a atitudinilor sau actiunilor sale): 'Tu
esti de vina - esti singurul vinovat
pentru dezastrul in care te afli.'
• Etichetarea (folosirea etichetelor in caracterizarea unei persoane): 'Ce
prostie! Vorbesti ca o fata!'; 'Esti exact ca
toti ceilalti. Toti sunteti niste insensibili.'
• Lauda evaluativa (a evalua in termeni generali o alta
persoana, actiunile sau atitudinile ei): 'Intotdeauna ai fost o
fata buna! Nu-i asa ca ma vei ajuta la examen? '
• Oferirea de sfaturi (a oferi solutii la problemele
celeilalte persoane): 'Daca as fi in locul tau, cu siguranta l-as
refuza'; 'Asta-i foarte usor
de rezolvat! in primul rand, .'
• Oferirea de solutii este
o alta modalitate de a bloca procesul comunicarii, fie direct, prin
oferirea de sfaturi sau indirect, prin folosirea intrebarilor intr-un mod
agresiv, autoritar sau cu o nota evaluativa;
• Folosirea excesiva sau
nepotrivita a intrebarilor (intrebarile inchise sunt de cele mai multe ori
bariere in comunicare; se poate raspunde la ele printr-un singur cuvant):
'Cand s-a intamplat asta?'; 'Regreti
cele intamplate?'
• A da ordine (a ordona unei alte persoane sa faca ceea ce vrei tu sa
faca): 'Fa-ti tema imediat!'; 'De ce? - Pentru
ca am spus eu!'
• Amenintari (incercarea de a comanda actiunile celeilalte persoane prin
amenintarea ei cu privire la consecintele negative care vor
aparea): '0 vei face sau daca nu….; 'Inceteaza
imediat, sau ' 'Daca nu faci ce spun cu, atunci'
• Moralizarea (a
spune unei alte persoane ce ar trebui sa faca; 'A
tine predici' unei alte persoane): 'Trebuie sa-ti ceri
scuze de la el.' 'Ar trebui sa ' sau 'ar fi cea mai mare greseala din partea ta sa';
• Abaterea (distragerea de la interesele celeilalte persoane): 'Nu
te mai gandi la ce s-a intamplat. Hai
sa vorbim despre ceva mai placut.'
• Evitarea abordarii unor probleme
importante. Cea mai frecventa metoda de a schimba cursul
conversatiei de la preocuparile celeilalte persoane la propriile
preocupari este folosirea tacticii devierii, abaterii - 'mai bine sa vorbim despre ';
•
Argumentarea logica impusa (incercarea de a convinge cealalta persoana
prin argumentare logica sau dovezi logice, fara a tine cont
de factorii emotionali implicati): 'Uite cum stau lucrurile;
daca nu ai fi cumparat X, ai fi
putut merge vara asta la mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu