marți, 24 septembrie 2019

Adaptarea școlară a elevilor în clasa a V-a



Intrarea în clasa a V-a coincide cu debutul pubertății, iar copilul trece printr-o serie de transformări legate atât de școală, cât și de comportament și starea lui fizică și psihică.
Copilul lăsat singur în fața schimbărilor prin care trece devine nesigur pe el, impulsiv și foarte influențabil.
Este foarte important să știm ce se întâmplă cu copilul și mai ales cum îl putem ajuta.

Adaptarea presupune potrivirea între cerințele școlare și posibilitățile personale ale elevilor de a răspunde cu succes acestor cerințe.
Trecerea la un nou ciclu școlar presupune un efort mai mare de adaptare din partea copiilor. 

La ce anume trebuie să se adapteze copiii de clasa a V-a?

Efortul de adaptare se îndreaptă în trei direcții:

1. Copiii trebuie să își găsească locul   într-un nou colectiv, printre colegi vechi și noi, într-o clasă cu o compoziție nouă, uneori cu un număr mai mare de elevi decât clasa veche. Acest fapt readuce în mintea copiilor frământări precum: „Sunt simpatizat sau nu?; Cum sunt eu în comparație cu ceilalți?; Cum mă văd ceilalți copii?”. Abilitățile sociale pe care copilul le are deja din ciclul primar îl vor ajuta să își găsească un loc în noua clasă, dar, din păcate, se întâmplă ca unii dintre copii să nu aibă aceste abilități suficient de dezvoltate și atunci riscul este acela de a ajunge să fie marginalizați în noua clasă.

2. Copiii trebuie să se obișnuiască relativ repede cu mulți profesori noi, cu stiluri diverse de interacțiune: unele mai autoritare sau mai centrate pe materie, nu pe copil, cu așteptări ridicate, cu stiluri de predare diferite. Întrebările care apar în acest caz în mintea copiilor sunt: „Cum să mă port cu atâția oameni noi?; Cui îi pasă de mine?; De ce unii profesori se poartă mai bine cu mine și alții nu? Eu sunt de vină?”

3. Copiii trebuie să dedice mai mult timp învățării, au materii noi sau mult mai complexe, uneori nu asimilează suficient în clasă și de aceea temele acasă nu sunt ușor de făcut pentru ei. Mulți nu au formată o disciplină a învățării și se simt debusolați în fața volumului mare de cerințe, de teme, de informații care trebuie organizate mai întâi și apoi memorate. Astfel apar în mintea lor îndoieli precum: „Oare o să fac față?; O să mă descurc?; Sunt capabil?”

Cum putem să îi ajutăm să facă acest salt la gimnaziu astfel încât „aterizarea” să fie cât mai bună, fără accidente majore?

Sugestii și recomandări pentru părinți:

  • Luați în calcul faptul că, deși copilul este mai mare, încă nu este suficient de autonom și are nevoie să îi fiți aproape în pregătirea lecțiilor sau să îl îndrumați - acest efort din partea dv. care presupune timp și atenție binevoitoare nu rămâne fără efecte pozitive. De câte ori puteți, oferiți-i ajutorul la lecții, fiți cu el, puneți-l să vă repete ce a avut de învățat, dați-i idei pentru diverse proiecte pe care le va avea de făcut, faceți echipă cu el. Copilul își dorește, chiar dacă nu recunoaște, să se bazeze încă pe părinți și va avea timp să își dezvolte autonomia, dacă are un start bun în clasa a V-a.

  • Ajutați-l să își organizeze spațiul (ordine pentru cărți/caiete), timpul (să înceapă temele cu ce e mai greu, să se țină de un program), lucrurile (dați o mână de ajutor la aranjarea ghiozdanului, dați-i un carnețel în care să își noteze ce teme are, la fiecare oră, astfel încât să le găsească ușor).

  • Găsiți timp în fiecare săptămână să vorbiți cu copilul despre ce e greu/ușor la școală, ce îi place și ce nu, cum se înțelege cu colegii, cu profesorii, ce face în pauze, cum i se pare colectivul. Ascultați-l mai mult, lăsați-l să își spună părerea și abia apoi spuneți și dv. cum vedeți lucrurile. Încercați să îi arătați partea bună a lucrurilor,  încurajați-l să caute și el această parte, să se deschidă către colegi, să aibă încredere în el, să facă gesturi frumoase, să ignore ceea ce este supărător, dar neimportant. În felul acesta îl ajutați să își dezvolte abilitățile sociale și emoționale - atât de importante, pe lângă cele intelectuale.

  • Dacă are note mici la unele materii, luați legătura cu profesorii respectivi și vedeți care e problema (uneori aceasta poate fi doar legată de unele scăpări comportamentale ale copilului)  și cum poate fi remediată - nu lăsați pe ultima sută de metri, înainte de sfârșitul semestrului. 

  • Încurajați-l permanent și arătați-i că aveți încredere în el, oferiți-i acasă, pe lângă îndrumare, ghidare, și securitate afectivă: să se simtă iubit și prețuit de dv., indiferent de cât de bine se descurcă la școală. Unii copii nu au prea multă încredere în ei și astfel nu reușesc să scoată la iveală potențialul lor, mai ales într-o situație nouă, precum trecerea la un alt ciclu școlar.

  • Amintiți-vă că adaptarea școlară bună nu ține numai de inteligență, ci și de factori precum personalitatea copilului, motivația lui, climatul în familie, climatul clasei, al școlii, relația cu profesorii. De aceea, uneori, e nevoie de timp, de răbdare, de ajutor din mai multe părți. Nu ezitați să îl căutați, păstrând legătura cu oamenii din școală care pot să stea de vorbă cu dv. și să caute împreună cu dvs. soluții: profesorii și consilierul școlar.




MULT SUCCES ÎN CLASA a V-a!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu