Daca doriti sa aflati mai multe despre
stilul dvs parental, va invitam sa parcurgeti materialul urmator:
CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI
– IDENTIFICAREA STILULUI
PARENTAL
Cu ajutorul acestui
chestionar vă puteți identifica stilul parental. (autoadministrare)
Stilul parental se referă la modalitatea, comportamentul, atitudinea pe care o
manifestați față de copil în scopul educării și disciplinării acestuia.
În urma aplicării
chestionarului veți putea identifica posibilele efecte sau repercursiuni ale
stilului dumneavoastră
parental asupra dezvoltării copilului.
Instrucțiuni. Citiți cu atenție afirmaţiile de mai jos și bifați în dreptul
celor care vi se potrivesc, apoi adunați câte afirmații ați marcat și
completați scorul total la fiecare stil.
SUNTEŢI UN PĂRINTE
CARE:
1. STIL
__________________________
o vrea neapărat ca în familie să fie respectat în tocmai iar
acţiunile şi deciziile lui să nu fie comentate;
o îi cere copilului să respecte cu stricteţe, fără comentarii,
regulile impuse;
o la cea mai mică greşeală, aplică o pedeapsă;
o formulează cerinţele în genul: “trebuie să faci asta pentru că aşa
spun eu”, fără să explice prea mult
de ce cere acel lucru;
o în general nu ţine prea mult cont de plângerile, comentariile
copilului iar acesta nu are drept la replică şi nu prea are de ales;
o gândeşte şi hotăreşte în locul copilului;
o recurge uneori la pedepse fizice (bătaie).
Scor total: ____
2. STIL
______________________________
o vrea să obţină un copil perfect: ascultător, cuminte,
curajos, vorbăreţ, politicos, bun la toate materiile, să nu se certe cu nimeni,
să nu greşească faţă de nimeni;
o nu acceptă să audă nimic rău de copilul lui, ci numai laude;
o critică mereu, mai mult decât laudă;
o îi oferă mereu pe alţii ca exemple şi-i cere să fie ca ei;
o nu este atent prea mult la ce-i place copilului, ce simte sau
preferă acesta, ci contează să facă ceea “ce trebuie”, “cum trebuie” și să fie
cel mai bun;
o chiar dacă copilul are o performanță bună în ceea ce face, îi
spune că “se poate și mai bine”;
o îi cere copilului să facă ce nici măcar el nu reuşeşte.
Scor total: ____
3. STIL
________________________________
o este atent la nevoile copilului şi se dedică educaţiei lui;
o manifestă contact excesiv (fizic şi social) cu copilul, ce constă
în prelungirea îngrijirii şi serviciilor prestate de către părinte, la vârsta
la care copilul ar trebui să înceapă să se îngrijească singur (părintele face
totul în locul lui);
o îi sugerează copilului cu cine să se împrietenească şi cu cine nu,
îl urmăreşte şi supraveghează peste tot, să nu păţească ceva, rezolvă
problemele în locul copilului;
o îşi încurajează copilul să-i ceară ajutor în orice situaţie;
o intervine violent, făcând personal dreptate copilului aflat în
dificultate;
o nu-i va spune când face o greşeală ca să îl protejeze și să nu-l
supere;
o când copilul are vreo supărare, vina o au ceilalţi.
Scor total: ____
4. STIL ______________________________
o neglijează frecvent copilul;
o nu manifestă afecţiunea suficientă faţă de copil;
o nu implică copilul în activităţile zilnice, nu-i cere ajutorul;
o nu-i aplică pedepse aspre, dar nici recompense;
o nu impune interdicţii;
o nu își exprimă așteptările pe care le are față de copil;
o este foarte mulțumit când copilul este cuminte și să nu-i face
probleme.
Scor total: ____
5. STIL ____________________________________________
o este de fapt un “părinte-copil” care trece direct de sub autoritatea
tatălui sub cea a soţului/soției (de ex. amână orice pedeapsă sau cea mai mica
decizie legată de copil, până ce vine soţul/soția acasă);
o suferă mai mult decât copilul, la cea mai mica dramă, dezamăgire,
nereuşită a lui;
o manifestă o sensibilitate și o vulnerabilitate pe care o percepe
și copilul;
o se comportă cu copilul ca și cu un bebeluș, deși a crescut;
o nu-și supune copilul în situații dificile și complexe, de frică să
nu greșească, să nu pățească ceva, sau să nu sufere copilul;
o desfășoară împreună cu copilul activități în care ar trebui să-l
lase singur (culcă copilul în pat cu părinții și când acesta a crescut, îl
spală pe dinți, îi face baie, etc.);
o nu suportă să fie separat mai multe zile de copil, însă copilul nu
are probleme legate de separare.
Scor total: ____
6. STIL ____________________________________________
o respecta în tocmai drepturile copilului;
o se consultă cu copilul când ia o decizie;
o este interesat de activităţile copilului;
o este afectuos, îşi alintă mereu copilul și îi satisface orice
dorinţă deoarece cedează în faţa copilului și nu prea poate să-i spună NU, iar
datorită acestu lucru, părintele este șantajat și manipulat ușor;
o foarte rar îşi pedepseşte copilul;
o nu suportă să-şi vadă copilul plângând sau supărat şi face orice
doar să nu mai fie aşa;
o în cazul unei boacăne, tinde să acorde dreptate copilului și să
creadă că ceilalți au fost de vină, apărându-și copilul, chiar dacă este
vinovat.
Scor total: ____
7. STIL ____________________________________________
o respectă drepturile copilului şi stabileşte reguli ce trebuie
respectate de toţi membrii familiei;
o când impune o regulă, precizează scopul şi utilitatea acesteia şi
stabileşte o penalizare în cazul nerespectării, cât şi o răsplată în cazul
îndeplinirii regulilor;
o este consecvent în aplicarea recompenselor şi pedepselor, se tine
de cuvânt;
o recompensele şi pedepsele le negociază cu copilul;
o este flexibil, indulgent, deschis spre nou, spre colaborare;
o este suficient de autoritar pentru a-l face pe copil să-l asculte,
dar fără să primească resentimente din partea copilului (copilul face ce i se
cere pt. că înţelege că aşa e bine, nu doar pentru că aşa a zis părintele);
o acordă copilului dreptul de a spune ce nu-i convine, ce-l
deranjează, cu ce nu este de acord, ce-şi doreşte.
Scor total: ____
INTERPRETARE:
1. Dominator/dictator; 4. Indiferent; 7.
Democratic.
2. Perfecţionist; 5.
Infantil/dependent;
3. Hiperprotector; 6. Indulgent;
STIL PARENTAL. CUM VA FI
COPILUL?
Dominator/dictator
o va fi ordonat, disciplinat, respectuos şi ascultător faţă de
persoanele superioare şi autoritare (educatori, profesori, persoane în vârstă)
dar totodată le consideră ostile ca şi pe părinţii săi și tot ceea ce va face
va face pentru că AȘA TREBUIE!;
o unii devin la rândul lor dominanți sau chiar agresivi, din dorinţa
de control, de a se impune, răzbuna, datorită unor complexe de inferioritate
sau pentru a fi luaţi în seamă;
o alții devin neîncrezători, considerând că nu sunt buni de nimic
(așa cum i-au criticat părinții mereu), retrași, izolați, timizi, timorați,
fricoși, cu crize de identitate.
Perfecţionist
o se va simţi suprasolicitat, extenuat;
o nu va comunica deschis și sincer cu părinții, nu-i va spune ce are
pe suflet, nu-i va spune când face o greşeală, deoarece părinții nu accepă
greșelile ;
o devine perfectionist din frica de a nu greşi, muncește până la
extenuare, se controlează excesiv;
o cu ceilalţi va fi ori emotiv ori agresiv, critic, neiertător;
o va avea impresia că oricât şi orice ar face tot nu v-ar mulţumi.
Hiperprotector
o unii copii, in loc să înveţe să se descurce singuri, devin
dependenţi, hiperprotectivitatea le anulează dorinţa de a se descurca singuri;
o dezvoltă de obicei anxietatea de separare (nu suportă să plece
părintele de lânga ei);
o sunt hipersensibili şi au nevoie exagerată de afectivitate,
protecţie şi aprobare din
partea celorlalţi, au
pretenţia să-i placă toată lumea;
o alţi copii se simt sufocaţi şi recurg la acte de rebeliune,
nonconformism, teribilism, facând în ciuda părintilor care le încalcă
intimitatea.
Indiferent
o copilul nu mai are incredere in el, crezând că părerile lui nu
contează;
o va fi dependent de părerile şi ghidajul celorlalţi;
o poate prelua atitudinea apatică, indiferentă a părintelui;
o poate deveni uşor influenţabil in a face acte anti-sociale (s-a
demonstrat că
indiferenţa sau lipsa
tatălui poate favoriza delincvenţa în cazul băieţilor).
Infantil/ dependent
o copiilor le va fi greu să se identifice cu un astfel de părinte
(să îl ia drept model);
o unii copii încep să facă ei pe şefii şi-i conduc ei pe părinţi,
din nevoia de a compensa
autoritatea sau pur şi
simplu pentru că văd că „le merge”;
o pot avea intârzieri în procesul de maturizare.
Indulgent
o va intelege greu rolul limitelor, regulilor, de aceea tinde să fie
obraznic, agresiv,
negativist, copil
„problemă” care nu suportă frustrarea, nici persoanele care vor să-l disciplineze
și să impună reguli;
o se va adapta greu cerintelor şi normelor școlii și societăţii;
o va creşte nesigur, incapabil să-şi controleze emotiile, pornirile
de moment şi frica;
o va depăşi greu înfrângerile şi neîmplinirile;
o va fi usor de decepţionat, dezamagit, putând avea dificultăţi de
relaţionare interpersonală;
o va fi prea opozant sau prea timid cu persoanele care vor încerca
să-i domine şi să-i contrazică.
Democratic
o această atitudine îl va încuraja să devină independent, să-şi
impună el singur propriile reguli şi principii (le respectă pentru că le
intelege sensul şi utilitatea, nu pentru că TREBUIE);
o va avea încredere în sine deoarece a învățat din proprie
experiență că este capabil;
o se va adapta uşor la cerintele societăţii;
o se va raporta potrivit la un succes dar și la o înfrângere;
o îşi va dezvolta o personalitate echilibrată și flexibilă;
o va fi comunicativ, sociabil, îşi va susţine punctul de vedere, îşi
va percepe mai optim defectele şi calităţile
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu