Caracteristica acestei perioade este
experimentarea. De-a lungul copilăriei, copiii se străduiesc să îşi dezvolte
independenţa pe care încearcă să o pună în practică în această perioadă.
Experienţele din copilărie ar fi trebuit să le dezvolte competenţele,
încrederea şi imaginea de sine care să îi ajute în adolescenţă şi ca viitori
adulţi, prin posibilitatea de a practica, de a învăţa din propriile greşeli şi
de a-şi dezvolta abilităţi care să îi înveţe cum
să facă faţă cu bine noilor provocări.
De-a lungul anilor au învăţat cum să îi
respecte pe ceilalţi, cum să rezolve conflictele fără violenţă, cum să îşi
comunice sentimentele constructiv şi cum să susţină atât propriul punct de
vedere, cât şi pe al altora. Acum, ei trebuie să folosească aceste abilităţi pe
cont propriu, separându-se tot mai mult de părinţii lor.
Adolescenţa este o perioadă foarte
interesantă, copilul fiind aproape adult şi capabil să comunice cu părinţii
despre aproape orice. Copiii din această etapă se pot gândi la propriile idei
noi, dezvoltându-şi sistemul de valori şi traseul pe care vor să îl urmeze.
Toate acestea înseamnă schimbări majore în
relaţia copil – părinte şi cu siguranţă vor mai exista schimbări de-a lungul
dezvoltării. Este important ca toate aceste schimbări să fie luate ca adevărate
oportunităţi de a-i învăţa pe adolescenţi cum să ia decizii corecte, cum să
rezolve conflicte şi cum să facă faţă unui eşec.
Sarcina principală a adolescentului în
această perioadă este de a găsi propria identitate. Sarcina principală a
părintelui în acestă etapă de dezvoltare a copilului este de a-şi îmbunătăţi
relaţia cu acesta, dezvoltându-i totodată independenţa.
Identitatea
În această etapă, copiii au puterea să se
manifeste aşa cum doresc ei, nu cum se aşteaptă părinţii lor. Ei pot să se
exprime printr-o schimbare bruscă în alegerile lor legate de muzică, haine,
coafură, prieteni, credinţe, preferinţe alimentare, activităţi extraşcolare, interese
academice sau planuri pentru viitor. Uneori părinţii pot crede că ceea ce au învăţat
copiii lor se poate pierde, pentru că aceştia încep să aibă propriile
convingeri religioase şi politice, nu mai merg la slujbele religioase, îşi
vopsesc părul în culori neobişnuite sau poartă haine bizare.
Ceea ce se întâmplă în această perioadă
este doar ceea ce a experimentat copilul în perioada preşcolară. Ce au
experimentat preşcolarii tactil şi gustativ, vor experimenta apoi ca
adolescenţi cu propria identitate. Vor încerca în diferite moduri să afle ce li
se potriveşte. Pentru a putea face asta, ei vor trebui să renunţe la vechile
obiceiuri. Sunt ca nişte omizi, care se pregătesc să se transforme în fluturi.
Este obișnuit ca adolescenţii să
experimenteze activităţi diferite de cele ale propriilor părinţi. Ei ascultă
genuri de muzică pe care părinţii lor nu le preferă şi îşi susţin punctele de
vedere diferite faţă de cele ale părinţilor. Devenind astfel foarte diferiţi
faţă de părinţii lor, vor fi mult mai capabili să afle cine/cum sunt, care este
propria lor identitate.
Uneori în această perioadă, tinerii pot
experimenta lucruri care pot fi dăunatoare propriei sănătăţi precum: consumul
de droguri şi alcool, relaţii de cuplu şi sex. Ei vor inţelege greu că acestea
pot fi dăunătoare. Creierul lor nu este încă complet dezvoltat, acele părţi ale
creierului care ne ajută să prezicem consecinţele, să planificăm şi să cântărim
opţiunile nu sunt încă pe deplin formate, concluzia fiind că adolescenţii
uneori fac lucruri riscante pentru că ei cred ca lor nu li se pot întâmpla
lucruri neplăcute.
În acest timp, încrederea dintre părinţi
şi copii, consolidată în timp, devine extrem de importantă. Adolescenţii au
nevoie să ştie că se pot întoarce la părinți fără frică, pentru informaţii şi
sfaturi. Copiii nu îşi doresc să fie controlaţi, dar ei au nevoie să ştie că dumneavoastră
sunteţi acolo, aproape, pentru a le oferi informaţii clare şi oneste într-un mediu
sigur şi structurat.
Toate aceste competenţe care le sunt
dezvoltate din copilăria mică, de a face alegeri independente, de comunicare,
de rezolvare a conflictelor, îl ajută pe adolescent să facă faţă schimbărilor
din această perioadă. Este important să vă amintiţi că aceste competenţe nu
sunt încă pe deplin dezvoltate, ei vor continua să le dezvolte mulţi ani de acum
înainte.
Aşa cum aţi securizat mediul, le-aţi
oferit informaţii şi i-aţi sprijinit când erau mici, la fel puteţi face şi
acum. Ei îşi testeză aripile şi cad uneori, dar cu ajutorul dvs. vor învăţa să zboare.
Consolidarea relaţiei dintre părinte şi copil
Legătura părinţilor cu proprii copii
începe înainte ca aceştia să se nască. Prin construirea încredererii şi
consolidarea ataşamentului la vârste mici, aţi modelat relaţia care îi va ajuta
să devină adulţi. Copiii sunt mult mai predispuşi să treacă cu bine prin
adolescenţă dacă relaţia cu părinţii lor este caldă, prietenoasă şi bazată pe
iubire, stabilă, consecventă şi predictibilă.
Adolescenţii care au o relaţie strânsă cu
părinţii, sunt mult mai predispuşi să:
aibă relaţii pozitive cu alţi adolescenţi şi
adulţi
aibă încredere în părinţi şi să dorească să menţină
acest sentiment;
răspundă celorlalţi cu respect şi empatie;
aibă încredere în sine şi stimă de sine crescută;
fie mai cooperanți cu ceilalţi;
fie sănătoşi mental;
asculte şi să țină cont de sfaturile părinţilor;
Părinţii pot construi o relaţie strânsă cu
copiii lor adolescenţi, interacţionând cu aceştia în moduri pozitive şi
distractive. Când tinerii se simt bine petrecând timp cu părinţii lor, sunt
relaxaţi să discute cu aceştia sunt dornici să le asculte sfaturile, doresc să
menţină o relaţie pozitivă cu ei, interpretează intenţiile părinţilor ca fiind
de protecție şi nu de control şi petrec mai mult timp cu ei.
Încercările de a controla sau de a pedepsi
adolescenţii contribuie la dezvoltarea de resentimente, furie, lipsă de
onestitate şi rezistenţă. Adolescenţii care văd că părinţii îi controlează sau
intervin în viaţa lor, vor adopta un comportament de evitare şi sunt mult mai
predispuşi să devină anxioşi şi depresivi. Ei se vor teme să discute cu
părinţii lor despre ceea ce îi preocupă, vor petrece mai puţin timp cu ei şi
vor respinge toate sfaturile
primite de la aceştia.
Această etapă oferă părinţilor o ultimă
oportunitate de a-şi ajuta copiii să devină independenţi, să-şi dezvolte
abilităţile de a lua decizii singuri, într-un mediu sigur şi suportiv.
Părinţii îşi pot ajuta adolescenţii să
devină independenţi prin:
Respectarea ideilor copiilor, chiar şi atunci când
sunt diferite de ale lor;
Încurajarea copiilor să descopere ce calităţi
au;
Oferirea de iubire necondiţionată;
Purtarea de discuţii de la egal la egal;
Manifestarea de încredere în abilităţile
copiilor de a lua decizii şi de a face faţă
consecinţelor deciziilor luate;
Respectarea sentimentelor copiilor;
Spijinirea copiilor atunci când greşesc;
Încurajarea copiilor să nu se descurajeze după
ce au avut un eşec;
Luarea în considerare a punctului de vedere al
copiilor atunci când ei se simt nedreptăţiţi;
Negocierea de soluţii pentru rezolvarea divergenţelor.
Independenţa adolescenţilor este încurajată când
părinţii au încredere în ei şi îi respectă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu