marți, 25 ianuarie 2011

Diferenţe de gen în orientarea pentru carieră (8)



Bariere de gen în orientarea pentru carieră a fetelor şi băieţilor. Recomandări privind îndepărtarea acestor bariere

Bariere de gen din partea părinţilor în orientarea pentru carieră a copiilor
"Convingerea părinţilor că există meserii şi preocupări pentru fete şi meserii şi preocupări pentru băieţi."

Pentru îndepărtarea acestor bariere recomandăm părinţilor :
Oferiţi copiilor modele de persoane care au reuşit în profesii considerate tradiţional aparţinând sexului opus.

Comportamente negative ale părinţilor care se constituie în bariere în orientarea pentru carieră a copiilor

"Unii părinţi nu dau fetelor/băieţilor prilejul autoexplorării şi explorării dincolo de prescripţiile sociale, limitative de gen."

Pentru îndepărtarea acestor bariere recomandăm părinţilor activităţi de tipul următor:

Examinaţi-vă propriile atitudini de gen şi pe cele ale copiilor;

Prezentaţi copiilor oportunităţi de joc imaginativ prin intermediul cărora să poată explora imagini de gen şi furnizaţi-le texte, poveşti ce ilustrează o gamă variată de modalităţi de a fi ale unui personaj, poveşti din diferite culturi şi momente în timp. Cereţi copiilor să recunoască versiuni diferite, dar acceptabile ale personajelor din poveşti. De exemplu: Toate prinţesele sunt tinere şi frumoase? Toate prinţesele poartă rochii lungi? Pot avea prinţesele slujbe reale?;

Investigaţi povestirile spuse de copii pentru a identifica modul în care ei se înţeleg pe sine şi pe ceilalţi;

Vorbiţi cu băieţii despre aspectele comportamentului lor care sunt plăcute de copii şi de ce; analizaţi alegerile pe care le fac băieţii relativ la cum să fi e băieţi şi consecinţele acestor alegeri; furnizaţi-le imagini diferite a ceea ce înseamnă să fii băiat/fată. Ajutaţi copiii să-şi dezvolte propriile opinii despre ce înseamnă să fii băiat/fată;

Realizarea tuturor activităţilor sugerate în vederea valorificării şi compensării diferenţelor de gen, descrise în capitolele anterioare;

Trataţi copiii, băieţi şi fete, în mod egal, menţineţi aceleaşi expectanţe şi standarde;

Încurajaţi copiii să aleagă activităţi, cursuri, cariere bazate pe interese şi abilităţi şi nu pe sex;

Fiţi la curent cu ceea ce copiii citesc şi văd, inclusiv spectacole TV, filme, clipuri muzicale, jocuri video, cărţi;

Arătaţi-le că există femei şi bărbaţi cu slujbe rezervate cândva doar sexului opus. Este important ca atât băieţii, cât şi fetele să aibă acces la modele de rol non-tradiţionale;

Folosiţi un limbaj de gen egal, atunci când vorbiţi cu copiii voştri sau când vorbiţi despre prietenii lor sau despre bărbaţi şi femei în general.

Bariere de gen datorate dezvoltării diferenţiate a copiilor cu impact negativ asupra orientării pentru carieră a acestora

"Copiii se pot conforma stereotipului şi pot deveni „victime” ale perspectivei limitative promovată de societate în orientarea pentru carieră."

Pentru îndepărtarea acestor bariere recomandăm părinţilor:
Modelaţi alegerile şi comportamentul copiilor prin propriile alegeri şi propriul comportament. Prin interacţiunea cu băieţii şi fetele în contexte diferite, non-stereotipe, părinţii pot genera flexibilizarea opţiunilor şi comportamentelor copiilor lor

"Caută aprobarea socială, care apare întotdeauna în cazul conformării la prescripţiile sociale de gen."

Recomandăm părinţilor:

Încurajaţi copiii şi oferiţi-le întăriri atunci când se implică în activităţi considerate atipice genului lor.

Bariere de gen în dezvoltarea copiilor datorate mediului fizic şi social

"Mediul social poate sancţiona activităţile şi alegerile considerate în mod tradiţional atipice genului copiilor"

Pentru îndepărtarea acestor bariere recomandăm părinţilor:

Oferiţi suficiente întăriri copilului dumneavoastră;

Implicaţi-vă în activităţile şcolare şi în iniţierea şi susţinerea parteneriatului cu şcoala şi cu alţi părinţi.

Material preluat din Ghidul „Diferenţe de gen în creşterea şi educarea copiilor. Instrument pentru consilieri şcolari, psihologi şi asistenţi sociali în lucrul cu părinţii”

Ghidul a apărut în cadrul proiectului „Voluntariat în sprijinul promovării egalităţii de gen – voluntare şi voluntari promovând egalitatea de gen în liceele bucureştene” derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE).
Coordonatoare proiect: Alina Chiriac

Autoare: Domnica Petrovai (coordonatoare), Bogdana Bursuc (coordonatoare), Raluca Anca, Raluca Tătaru, Diana Calenic
Echipa de consultanţi: Sabina Botea, Elena Cornescu, Aurelia Grigorescu, Roxana Iatan, Loana Ioniţă, Mihaela Oancea, Daniela Radu, Elena Şpoc, Marcela Marcinschi, Elena Salomia, Aura Stănculescu, Eta Şerbănoiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu